FAQ
Podział nieruchomości
W pierwszym kroku należy ustalić cel podziału oraz tryb, w którym dany podział chcemy przeprowadzić. Ważne jest również określenie dostępu do drogi publicznej dla każdej z projektowanych działek. Zapraszamy do kontaktu chętnie Państwu pomożemy w całej procedurze.
Wstępny projekt podziału to mapa z koncepcją podziału naniesiona na kopię mapy zasadniczej (lub w przypadku jej barku, co aktualnie jest rzadko spotykane, na kopię mapy katastralnej). Zawiera granice, powierzchnię, dokumenty określające stan prawny dzielonej nieruchomości oraz wkreślone kolorem czerwonym granice i powierzchnie projektowanych działek gruntu.
Ustawodawca dopuszcza wykonanie wstępnego projektu podziału przez właściciela lub użytkownika wieczystego. Z doświadczenia polecamy skorzystać jednak z usług geodety, który kompleksowo zrealizuje całą procedurę podziału nieruchomości wraz ze sporządzeniem wstępnego projektu podziału.
Wraz z wypełnionym wnioskiem należy złożyć mapę z projektem podziału w min. 3 kopiach, kopię mapy ewidencyjnej, uproszczony wypis z ewidencji gruntów, dokument potwierdzający tytuł własności (np. odpis z KW lub akt notarialny), w przypadku składania wniosku przez osobą niebędącą właścicielem pełnomocnictwo. Opcjonalnie wymagane dokumenty to m.in. decyzja o warunkach zabudowy, kopia rzutów poszczególnych kondygnacji budynków, pozwolenie konserwatora zabytków czy analiza linii rozgraniczających dróg publicznych (w zależności o trybu i celu podziału).
Wniosek należy złożyć do odpowiedniego miejscowo dla danej nieruchomości wójta gminy, burmistrza lub prezydenta miasta.
Nie, w przypadku podziału rolnego/leśnego lub podziału niezależnie od ustaleń mpzp/warunków zabudowy nie jest konieczne sporządzanie wstępnego projektu podziału do opinii właściwego miejscowo organu.
Urząd ma 30 dni na wydanie postanowienia od chwili dostarczenia kompletnego wniosku. W szczególnych przypadkach termin może zostać wydłużony (z doświadczenia wiemy, że jest to bardzo często wykorzystywane).
Kolejne etapy podziału wykonuje geodeta uprawniony, który sporządza operat techniczny wraz z mapą podziałową. Operat podlega kontroli w starostwie powiatowym. Po pozytywnej weryfikacji geodeta uwierzytelnia mapę podziałową oraz protokół przyjęcia granic w urzędzie.
Nie. Mapy podziałowe należy złożyć wraz z wnioskiem o decyzję zatwierdzającą podział do właściwego miejscowo organu- wójta gminy lub prezydenta miasta.
Urząd ma 30 dni na wydanie decyzji od momentu złożenia wniosku. Następnie po 14 dniach (lub wobec zrzeczenia się prawa do wniesienia odwołania przez właściciela niezwłocznie) decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Gmina po wydaniu prawomocnej decyzji podziałowej przesyła ją do starostwa celem ujawienia podziału nieruchomości. Ujawnienie podziału w starostwie trwa zwyczajowo około miesiąca. Następnie starostwo po wprowadzeniu zmian wysyła zawiadomienie do sądu, który aktualizuje dane w księgach wieczystych w terminie do kilkunastu miesięcy w zależności od obłożenia danego sądu.
Procedura podziałowa nieruchomości trwa od kilku do kilkunastu miesięcy (m.st. Warszawa) w zależności od trybu podziału, jakości danych geodezyjnych oraz organów opiniujących możliwość podziału i weryfikujących operat techniczny. Bazując na naszym doświadczeniu potrafimy ocenić orientacyjny czas podziału konkretnych przypadków i w poszczególnych gminach.
Powodów wydłużenia podziału działki może być wiele, ale do najpopularniejszych należą: nieujawnienie zmiany właściciela w ewidencji gruntów po zakupie nieruchomości, uchwała gminy o przystąpieniu do sporządzenia mpzp (obligatoryjne zawieszenie na 6 miesięcy), nieustalone granice działek, uregulowanie dostępu do drogi publicznej
Wyznaczenie i wznowienie punktów granicznych
Najogólniej mówiąc: kiedy nie ma pewności jak przebiega granica działki. Jest to szczególnie przydatne przy zakupie/sprzedaży nieruchomości, budowie lub podczas stawiania nowego ogrodzenia.
Najlepszym rozwiązaniem będzie zlecenie geodecie przeprowadzenia analizy danych geodezyjnych dotyczących granic danej działki oraz pomiaru ogrodzenia. Na tej podstawie geodeta określi położenie ogrodzenia względem granicy działki.
Kształt działki w geoportalu jest tożsamy z ewidencją gruntów prowadzoną przez starostwo. Zdarza się że ewidencja nie uwzględnia wyników archiwalnych prac geodezyjnych. Geodeta przeprowadza analizę poprawności granic w ewidencji w oparciu o wszystkie prace geodezyjne przeprowadzone na danym obszarze i jeśli jest to konieczne koryguje granicę przeprowadzając procedurę ustalenia granic działek.
Ustalenie przebiegu granic działek odbywa się w przypadku, kiedy po przeprowadzonej analizie geodeta stwierdzi, że dane zgromadzone w ośrodku dokumentacji geodezyjnej, a także w innych zasobach, m.in. w księgach wieczystych, nie są wystarczające do jednoznacznego odtworzenia oryginalnego przebiegu granic działki. W takiej sytuacji geodeta opiera się na wskazaniach właścicieli, śladach użytkowania lub wszelkiej dostępnej dokumentacji i znakach granicznych odnalezionych w terenie.
Obie procedury wymagają wezwania na grunt właścicieli nieruchomości oraz właścicieli nieruchomości sąsiednich i okazania w terenie wyznaczanych punktów granicznych/ustalanych granic. Wezwania na grunt muszą być dostarczone stronom co najmniej 7 dni przed spotkaniem na gruncie za pośrednictwem poczty. Z tego względu cała procedura wyznaczenia punktów granicznych/ustalenia granic trwa ok. 2-3 miesięcy.
Geodeta po zgłoszeniu pracy geodezyjnej w starostwie przeprowadza analizę dostępnej dokumentacji geodezyjnej. Jeżeli dane są wystarczające do odtworzenia pierwotnej granicy, przeprowadza wyznaczenie punktów granicznych, jeżeli natomiast dane nie wskazują jednoznacznie przebiegu granicy, przeprowadzane jest ustalenie granic. Geodeta zawiadamia właścicieli działki przedmiotowej oraz działek sąsiednich o spotkaniu i okazaniu granic działki na gruncie. Podczas spotkania geodeta sporządza protokół z przeprowadzonych czynności. Następnie kompletuje dokumentację z wykonania pracy geodezyjnej i wysyła do odpowiedniego starostwa.
Podobnie jak nieusprawiedliwione niestawiennictwo, brak podpisu na protokole nie wstrzymuje czynności geodety. W protokole geodeta umieszcza jedynie wzmiankę o odmówieniu złożenia podpisu.
Nie ma obowiązku stawiennictwa na gruncie, natomiast należy pamiętać, że nieusprawiedliwione niestawiennictwo nie wstrzymuje czynności geodety. Istnieje jednak możliwość indywidualnego umówienia się z geodetą na okazanie granic działki.
Efektem procedury jest skorygowanie przebiegu granic działki w bazie ewidencji gruntów i budynków. Geodeta może przekazać zleceniodawcy szkic ze skorygowanymi granicami, ale nie przekazuje sporządzonych na gruncie protokołów.
Mapa do celów projektowych
Mapa do celów projektowych jest to część składowa projektu budowlanego. Jest wykorzystywana jako podkład do projektu zagospodarowania terenu. To na niej projektant lub architekt wykonuje dany projekt.
Przepisy nie regulują ważności MDCP, dlatego przyjmuje się, że mapa do celów projektowych jest ważna dopóty, dopóki nie zmieni się nic w jej zakresie.
Mapa zasadnicza jest to mapa, którą można pozyskać odpłatnie z urzędu, natomiast mapę do celów projektowych wykonuje geodeta. Mapa do celów projektowych stanowi uszczegółowioną, zaktualizowaną mapę zasadniczą.
Realizacja MDCP obejmuje pomiary terenowe, opracowanie wyników tych pomiarów oraz kontrolę wykonanej dokumentacji przez właściwy PODGIK. W PKIG termin realizacji MDCP to ok. 4-6 tygodni.
Mapę do celów projektowych wykonuje geodeta uprawniony, a wyniki jego opracowania są weryfikowane przez odpowiedni dla danego powiatu urząd.
Z otrzymaną od geodety mapą do celów projektowych należy udać się do projektanta lub architekta, który zajmie się wykonaniem projektu zagospodarowania terenu.
Inwentaryzacja budynku
Geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza to pomiary sytuacyjne i wysokościowe danego obiektu, które mają na celu określenie jego dokładnego położenia w przestrzeni, a także zweryfikowanie czy został on wybudowany zgodnie z projektem.
Geodezyjna inwentaryzacja powykonawcza jest potrzebna do zakończenia procesu budowlanego i odbioru danego obiektu przez Państwowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego.
Inwentaryzację budynku należy wykonać w momencie, kiedy zostanie on w pełni wybudowany – zadaszony, ocieplony, gdy teren zostanie uporządkowany.
W przypadku inwentaryzacji powykonawczej sieci, należy ją wykonać niezwłocznie po umieszczeniu danej sieci w wykopie. Geodeta musi pomierzyć elementy infrastruktury podziemnej ZANIM zostaną zakopane, aby uzyskać jak najdokładniejsze dane o ich położeniu.
Po wykonaniu inwentaryzacji geodeta przekazuje klientowi mapę z geodezyjną inwentaryzacją powykonawczą, na której widoczne jest usytuowanie wykonanego obiektu oraz informacja o zgodności bądź niezgodności wybudowanych elementów z projektem.
Tyczenie budynków
Tyczenie budynku to inaczej wskazanie dokładnego położenia budowanego budynku.
Tyczenie budynku wykonuje się po to, aby podczas budowy wykonać go w odpowiedniej odległości od granic działki oraz zachować jego geometrię godnie z PZT.
Geodeta podczas wytyczania wskazuje punkty poszczególnych osi projektowanego budynku na ławach ciesielskich. Zwykle są one opisane numerami osi oraz oznaczone kolorową farbą.
Tyczenie sieci uzbrojenia terenu wykonuje się, aby dokładnie wskazać ich położenie w terenie oraz po to, aby wiedzieć, w których miejscach dana sieć przecina się z inną siecią. Jest to konieczne ze względu na to, aby nie doszło do przecięcia lub naruszenia istniejącej już sieci uzbrojenia terenu.
Uzgadnianie dokumentacji projektowej na naradach koordynacyjnych
Narada Koordynacyjna jest to uzgadnianie przebiegu sieci uzbrojenia terenu na obszarach miast oraz w pasach drogowych zwartej zabudowy wiejskiej.
Uzgadnianie przebiegu sieci uzbrojenia terenu jest niezbędne ze względu na ich mnogość znajdującą się w obszarach zurbanizowanych. Podczas narady wykonywana jest kontrola czy projektowana sieć nie koliduje z istniejącymi już sieciami lub innymi urządzeniami podziemnymi.
Dokumentacja narady jest weryfikowana i opiniowana przez przedstawicieli poszczególnych branż oraz instytucje publiczne (dzielnice, gminy), a następnie podpisywana przez przewodniczącego narady, który działa w imieniu prezydenta miasta/starosty.
Czas trwania narady to 5-10 dni roboczych, po uiszczeniu opłaty i weryfikacji kompletności złożonych dokumentów.